Vid service och fastighetsrelaterade åtgärder som t.ex. ventilationskontroll, justering av element eller andra åtgärder som föreningen måste utföra för att bibehålla standarden på fastigheterna, utföra reparationer och/eller uppfylla lagkrav, t.ex. obligatorisk ventilationskontroll (OVK) så har föreningen rätt att komma in i din lägenhet.
Enligt lag och föreningens stadgar så har du en skyldighet att bereda tillgång till din lägenhet för den/de entreprenörer eller representant från föreningen som ska utföra en åtgärd, reparation eller inspektionen.
Du får såklart gärna vara hemma när en sådan åtgärd utförs, men kan du inte vara hemma det datum när åtgärden aviserats måste du ändå se till att föreningen kan komma in och utföra åtgärden.
Om du inte bereder tillgång till lägenheten kommer du att debiteras för ett uteblivet besök samt få en rättelseanmaning, Om detta upprepas eller du vägrar tillgång till lägenheten kan det innebära att du utesluts ut föreningen och blir av med din bostad.
Våra lägenhetslås är s.k. Assa Code 10 lås. Dessa lås går lätt att ställa i serviceläge genom att vrida nyckeln till läget klockan 10 och dra ut den.
När man gör det kan föreningen öppna dörren med en särskild nyckel som kallas Code 10 som enbart föreningen har tillgång till.
Detta system är mycket säkert och praktiskt
För att sätta låset i serviceläge låser du alltså som vanligt, men istället för att dra ut nyckeln rakt (läge kl 12) så vrider du den vidare till klockan 10 läget, som visas på bilden ovanför.
Då kan föreningen eller entreprenör komma in och göra den åtgärd de måste göra utan att du behöver vara hemma.
För att sen ta bort serviceläge sticker du in nyckeln när du kommer hem och vrider tillbaks den till klockan 12 läget och drar ut nyckeln som vanligt.
Du kan låsa upp och låsa dörren med din nyckel som vanligt även när den är i serviceläge.
Så här ska det se ut efter att du låst och vridit till kl 10.