Mitt Internet (Bahnhof) fungerar inte, vad ska jag göra?

Bahnhof FiberLAN är en mycket driftsäker tjänst. Om det uppstår ett problem är det mest sannolikt att felet ligger i routern, eller något relaterat till dina kablar, kontakter eller enheter.

Har du testat att starta om routern?
Fortsätter problemet efter en omstart?
Kan du komma åt dhcp.bahnhof.se i din webbläsare?

Ett bra sätt att kontrollera om problemet ligger i ditt hemnätverk är att koppla in en dator direkt i ”inkommande” nätverksuttaget i teknikskåpet med en kabel. Använd en kabel som du vet fungerar.

Om du får internet då, kan du bekräfta att problemet ligger i dina kablar eller routern.

Om du inte har en dator med nätverksuttag, prova att koppla in routern direkt i det inkommande uttaget för att se om du får internet.

Om du fortfarande inte har något internet, även med datorn direkt kopplad till nätverksuttaget, bör du kontakta Bahnhofs kundtjänst.

Du kan nå Bahnhofs kundtjänst på 010 – 510 00 00.

Återställning av router:

Om routern inte fungerar efter en omstart kan det hjälpa att återställa den till fabriksinställningarna. Använd ett gem eller liknande för att trycka på reset-knappen på baksidan av routern medan den är inkopplad och påslagen. Håll knappen intryckt i minst 10 sekunder, när du släpper knappen borde routern starta om. Observera att alla inställningar återställs till deras ursprungliga värden vid en fabriksåterställning.

Viktigt att veta:

Du ansvarar själv för nätverksuttagen i din lägenhet samt nätverkskablarna i väggarna.

Föreningen ansvarar för kablarna till lägenheten, det inkommande nätverksuttaget i teknikskåpet, samt att Bahnhofs utrustning i elrummen har ström och är inkopplade.

Bahnhof ansvarar för sin egen tekniska utrustning, den utrustning de har tillhandahållit medlemmarna under garanti (t.ex. router) samt själva leveransen av bredbandet.

VIKTIG INFORMATION OM DIN BAHNHOF ROUTER
vid uppstarten av avtalet 2021 upphandlade föreningen en gratis router till varje medlem eftersom bytet till bahnhof innebar ett teknikskifte. Garantin för dessa har nu löpt ut och varken föreningen eller Bahnhof tar ytterligare ansvar för dessa om de nu gått sönder.
Föreningen tillhandahåller via bahnhof endast internettjänsten.
Har din router gått sönder är det alltså upp till dig att införskaffa en ny.